Wat is bedrijfscounselling

Bedrijfscounselling is een vorm van individuele psychosociale begeleiding en bevordert op basis van vertrouwen het herstel en evenwicht van de medewerker.

Ik ondersteun en begeleid werknemers bij situaties in het werk die zij ongewenst, pijnlijk, ongemakkelijk of frustrerend vinden. Ik help medewerkers om de omstandigheden waarmee zij zitten inzichtelijk te maken en leer hen beter omgaan met de bestaande problemen. Het gaat er in de begeleiding om de mogelijkheden en talenten die de medewerker zelf al bezit aan te spreken en te benutten.

Wanneer bedrijfscounselling

Counselling is een effectieve methode om ziekteverzuim, motivatieproblemen of andere arbeidsgerelateerde problemen op te lossen. De bron hiervan kan in de werksfeer, maar ook in de privé - situatie liggen. Kortdurende, oplossingsgerichte begeleiding van de medewerker is dan essentieel bij het vinden van een oplossing en het terugdringen van het ziekteverzuim.

Preventie is daarom een belangrijke toepassingsgebied van counselling. De kosten van ziekteverzuim of vermindering van prestaties zijn immers veel hoger dan de kosten van een kortdurend preventief counsellingtraject.

Je kunt bedrijfscounselling ondermeer inzetten bij de volgende arbeidsgerelateerde situaties:

  • stress, overspannenheid en burn-out

  • verzuimpreventie en re-integratie

  • motivatieproblemen

  • problemen voortkomend uit de aard van de werkzaamheden

  • aanpassingsproblemen bij verandering van functie of bij organisatieveranderingen

  • verbeteren van persoonlijke effectiviteit en communicatie in de werksituatie

  • problemen uit de privé-sfeer die van invloed zijn op het werk

  • loopbaanbegeleiding

Werkwijze van bedrijfscounselling

In gesprekken en met behulp van oefeningen, bespreekt en onderzoekt de medewerker zijn/haar ongewenste situatie. In het counsellingtraject onderscheid ik de volgende fasen:

  • het creëren van een goede relatie tussen de medewerker en mij en het vaststellen van de hulpvraag

  • het proces in gang zetten om de medewerker zelf inzicht te laten krijgen in zijn functioneren en zijn mogelijkheden

  • het stimuleren en motiveren tot het maken van stappen

  • het verankeren van het bereikte resultaat en inzichten en het stimuleren van verdere groei en ontwikkeling van de medewerker

  • het concreet toepassen van de inzichten in het dagelijks leven en werk van de medewerker

In de gesprekken stimuleer ik de medewerker zelf aan te geven hoe hij/zij situatie beleeft en waar hij/zij naar toe wilt. Ik werk niet volgens een ‘standaardlijstje’, maar houd rekening met eigen gevoelens, wensen en ervaringen. In gesprekken en met behulp van oefeningen begeleid ik de medewerker bij het verhelderen van zijn/haar functioneren en het verwerven van nieuwe inzichten. Door de ontstane veranderingen in gedachten, gevoelens en gedrag krijgt hij/zij weer grip op de situatie en omgeving.

Bij mij praat de werknemer niet alleen ‘over’ de ongewenste situatie en wat hij/zij wil. Hij/zij gaat vooral doen en ervaren. Dé succesfactor voor verandering. Ik zorg voor een veilige leeromgeving waarin de medewerker zich op zijn/haar gemak voelt. Met een dosis humor wordt er ook gelachen.

Mindfulness, Transactionele Analyse, Psychodrama en NLP

Binnen het counsellingtraject werk ik met oefeningen en technieken vanuit mindfulness, transactionele analyse, psychodrama en NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren). Je leert meer bewust te leven en anders om te gaan met stress, gedachten, emoties en gedrag. Deze psychologische technieken zijn praktisch toepasbaar. Antwoorden op vragen, oplossingen voor problemen en verborgen wijsheid worden zichtbaar. Er ontstaan andere perspectieven en nieuwe mogelijkheden.

Rust en ontspanning zijn belangrijk binnen de sessie. Lichaamsgerichte ontspanningsoefeningen en meditatie zijn onderdeel van de sessie. Lichaam, geest en gedrag zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en hebben een wisselwerking met elkaar.

Locatie gesprekken

De gesprekken vinden plaats in mijn praktijkruimte in Siddeburen, desgewenst op het werk of op een andere locatie.

Vertrouwelijkheid

Vertrouwen is een essentiële voorwaarde voor counselling. Ik ben gebonden aan een ethische code die mij verplicht het besprokene onder mijn beroepsgeheim te houden, ook wanneer het counsellingtraject betaald wordt door een derde partij, zoals een werkgever, een reïntegratiebedrijf of een arbodienst.

Kwaliteit van counselling

Ik ben als registercounsellor aangesloten bij:

  • Algemene Beroepsvereniging voor Counselling (ABvC).
    De gestelde kwaliteitseisen, toelatingsregistratie en permanente bijscholing waarborgen de kwaliteit. De gedragscode en het tucht- en klachtenreglement zijn in te zien op de website van de ABvC of zijn op verzoek te verstrekken.

  • Stichting Complementaire en Alternatieve Gezondheidszorg; geschilleninstantie. (link naar SCAG folder) Indien je een klacht hebt kun je de volgende procedure volgen: link naar klachtenprocedure.

  • Register Beroepsbeoefenaren Complementaire Zorg (RBCZ) en Tuchtrecht Complementaire Zorg (TCZ) .

Op de counsellingovereenkomst zijn de Algemene Voorwaarden voor dienstverlening aan particulieren van toepassing. Je kan de Algemene Voorwaarden op de website van de ABvC inzien of op verzoek een exemplaar ontvangen.

Naast registercounsellor ben ik NLP Master Coach Practitioner, internationaal gecertificeerd met erkenning van de NVNLP.

Preventief counselling levert de volgende voordelen op:

  • Het bespaart hoge ziektekosten door uitval

  • Het verhoogt de productiviteit en vitaliteit van de medewerker(s)

  • Het verhoogt de continuïteit van je bedrijf

  • Het verbetert de dienstverlening

  • Het creëert een prettige werksfeer

Neem gerust contact op voor informatie of advies. Ik ben te bereiken op 0598-854489 of via info@hilmadekens.nl.

Terug naar Welkom-pagina: klik hier.