Meer veerkracht en balans  praktische handvatten

 

1. Werken aan je energiegevers of energievreters
Je kunt werken aan situaties in je leven die je energie kosten, jouw energievreters, die het grootste probleem vormen. Maar je kunt ook stappen zetten binnen omstandigheden die juist energie en een positief gevoel geven. Deze energieboost neem je mee naar moeilijke situaties waar je minder invloed op hebt, en die daardoor beter te hanteren zijn. Je creëert zo een energiebuffer.

2. Cirkel van invloed en betrokkenheid
Ga voor jezelf na: kan ik iets aan de omstandigheden veranderen, zo nee, wat kan ik wel zelf doen om hier beter mee om te gaan. Of hoe kan ik er anders naar kijken.

cirkel-van-betrokkenheid-cirkel-van-invloed.jpg

Cirkel van betrokkenheid: deze omvat alles in ons leven waar we bij betrokken zijn, onze leefomgeving, gezondheid, de politieke situatie.

Cirkel van invloed: slechts een deel van de zaken waar we ons betrokken bij voelen kunnen we beïnvloeden. Wij hebben geen invloed op de politieke situatie, maar wel op onze gezondheid.

Bijvoorbeeld: het regent, en je wilt dat het stopt. En alle energie gaat uit naar het vinden van oplossingen. Maar je hebt geen invloed op de weersomstandigheden, dus de energie die je hierin steekt is vermoeiend en ook nog eens nutteloos. Wat kan je wel doen: een paraplu opzetten. En hoe kun je er anders tegen aankijken: de planten in de tuin komen tot bloei en ik ga straks genieten van mijn tuin.

Franciscus van Assisi (1181-1226 n. Chr.), een heilige uit Italië, gaf een mooie samenvatting van levenskunst hierover; ’Geef me de kracht om te veranderen wat ik kan, geef me de moed om te accepteren wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om het verschil tussen beiden te zien.’

3. Interne of externe kompas
Sta stil of je een beslissing neemt vanuit je interne of externe kompas. Wat is je drijfveer; doe je het vanuit een innerlijk willen, of omdat je denkt dat het van jou wordt verwacht door je omgeving. Te veel varen op je externe kompas geeft stress.

4. Vermijd aarzeltaal (bij ‘nee’ zeggen)
‘Nou, op zich is dat misschien voor nu een beetje onhandig, ik kijk even, uhm...’ Aarzeltaal verzacht je ‘nee’ niet. Die maakt je boodschap alleen maar minder helder. Zeg bijvoorbeeld: ‘Ik wil dat niet, ‘Ik heb geen tijd op dit moment’ of ‘Helaas, ik heb andere plannen’. Wees eerlijk en direct.

5. Versterk je kwaliteiten
Streef geen perfectie na, dit werkt verlammend. Accepteer waar je minder goed in bent en richt je op je kwaliteiten. Je grootste overwinning is niet, dat je nooit faalt. Maar dat je weer opstaat als je bent gestruikeld. Ook als je struikelt kom je vooruit.

6. Loslaten
Roep af en toe – *UCK IT! – en ervaar hoe goed jij kan loslaten. Maak een *uck-it-list van alle dingen die je niet meer wilt en schrijf ze per thema op papier. Maak er een prop van, zeg *uck-it en gooi het symbolisch in de *uck-it-bucket.

7. Haalbare stappen
Zet haalbare stappen. Als de stap te groot is, begin dan met een kleine stap. Als je binnen 3 maand 25 kilo wilt afvallen is dit moeilijk haalbaar. Als je streven is 3 kilo afvallen binnen een maand is dit realistischer. En vier de ‘kleine’ successen.

8. Concreet doelen stellen
Formuleer je actiepunt concreet en positief; wat wil je wel; ‘Ik ga iedere dinsdagavond hardlopen’, ‘Ik ga morgenochtend in gesprek met mijn werkgever over de werkdruk’ of ‘Ik sta op schooldagen om half zeven op waardoor ik meer relaxed ben voor de kinderen’. Als je zegt dat je niet meer ongezond wil eten of stoppen met roken is dit vaag en nietszeggend. Je komt minder snel in actie.

9. Visualiseren
Zie je gewenst situatie voor ogen, alsof je het hebt bereikt. Wat heb je nodig om dit te realiseren?

10. Grip op je tijd / Ontspanningsoefeningen
Zie overige Tips & Tricks op de site.

Meer tips & tricks lezen over verschillende thema's? Deze vind je hier...