hilma dekens

hilma dekens

19 januari 2017 - Onzeker of bedachtzaam...

Annemarie krijgt tijdens haar beoordelingsgesprek te horen dat ze onzeker overkomt. Ze laat haar stem onvoldoende horen tijdens vergaderingen en in werksituaties duurt het lang voordat ze in actie komt. Annemarie schrikt van het beeld dat haar leidinggevende kennelijk van haar heeft.

We zijn geneigd om iemand die meer teruggetrokken is of wacht voordat hij in actie komt als onzeker te bestempelen. Want de norm in de samenleving is snel beslissen, proactief zijn en je mening geven.

Je zou Annemarie ook bedachtzaam kunnen noemen. Zij denkt zorgvuldig na over haar uitspraken en handelingen. En gaat de gevolgen eerst afwegen voordat ze in actie komt of bepaalde woorden gebruikt.

Door met elkaar in gesprek te gaan begrijp je de drijfveren van iemands gedrag. En kunnen we voorkomen dat we onbedoeld een etiket op iemand plakken.

Als je zelf bedachtzaam bent kun je communiceren hoe je tot bepaalde beslissingen, uitspraken of handelingen komt. Je komt dan als persoon meer tot z’n recht en wordt niet als onzeker beschouwd. Maar als zorgvuldig en verstandig.

En dus onmisbaar in de samenleving.

Hilma Dekens
Counsellor & Coach

Terug naar overzicht met blogs, klik hier.