Grip op je tijd

Heb je het gevoel dat je altijd tijd te kort komt, en wil je meer grip op je tijd? Hier vind je concrete tips & tricks:

  • Bedenk ’s ochtends wat absoluut vandaag af moet (= belangrijk) en welke taken deze week afgerond moeten zijn (= minder belangrijk). Noteer dit zoals in onderstaande schema. Doe dit vóórdat jij je mail hebt geopend en kijk niet op je smartphone of Facebook!
Grip op je tijd schema.jpg
  • Open alleen je mailbox om te kijken of er een antwoord tussen staat waarop je wacht als je met een taak bezig bent. Staat het antwoord er tussen; handel dit af en sluit je mail. Staat het antwoord er niet tussen; dan sluit je de mail en belt eventueel deze persoon om het af te handelen. Je gaat weer verder met je volgende taak.
  • Pas als jij je eigen taken hebt afgerond kijk je in je mailbox naar berichten van mensen die iets van jou willen. Maak hierin ook een onderscheid in wat belangrijk is of minder belangrijk. Het bevestigen van een werkafspraak voor morgen is bijvoorbeeld belangrijker dan een uitnodiging voor een feestje wat over 3 weken plaatsvindt.
  • Focus; werk in tijdsblokken en laat je niet afleiden door alle prikkels om jou heen. Richt je op de activiteit waar je mee bezig bent. Als je onkruid wiedt, beheers je dan om het schuurtje met tuingereedschap op te ruimen. En als je een document uit het archief haalt, ga dan niet direct de ordners selecteren die vernietigd kunnen worden. Plan dit voor een later moment.

  • Bouw een moment van rust in je planning, zoals je ook doet voor je boodschappen. Het lijkt een luxe, even relaxen. We gunnen ons er vaak geen tijd voor. Maar het is noodzaak. Een bloem gaat weer bloeien in de lente na een periode van rust (winter). En je zorgt goed voor een plant door hem water te geven vóórdat hij slap hangt. Dit geldt ook voor de mens; goede zelfzorg.

  • Ervaar je een te hoge werkdruk? Dan kun je het volgende doen. De taken die nodig zijn om jouw functie goed te kunnen uitoefenen, en waarop je wordt beoordeeld, doe je wel. En bij andere taken moet je selectief zijn. Een handige truc is om bij alles wat je moet doen je af te vragen: ‘Moet ik dit nu doen?’. Stel jezelf die vraag 5 keer, met elke keer nadruk op een ander woord in de zin. Ook in je thuissituatie kun jij jezelf deze vraag stellen.

  • Vraagt iemand jou om hulp of word je uitgenodigd, ‘verplaats’ je dan in de week wanneer de activiteit of afspraak plaatsvindt. Sta hier bij stil en ervaar hoe deze week er voor jou uitziet en beslis dan of je het doet. Want het gevoel (rust of stress) wat aanwezig is op het moment van het verzoek, is vaak leidend voor je keuze. Achteraf kun je daardoor spijt krijgen.

Lees hier mijn blog over tijdsbeleving en grip op je tijd van 8 februari 2018...

Meer tips & tricks lezen over verschillende thema's? Deze vind je hier...